12 آوریل 2023- بر اساس یک مقاله مروری که در 5 آوریل در The Lancet منتشر شد، با وجود پیشرفت‌های متعددی که در درک چگونگی ایجاد دیابت نوع 1 و نحوه مدیریت آن در چند سال گذشته حاصل شده است، اما بار جهانی این بیماری همچنان بالاست.

دکتر ترزا کواترین، نویسنده ارشد این مقاله، معاون ادغام تحقیقات در دانشکده پزشکی و علوم زیست پزشکی جاکوبز در دانشگاه بوفالو و استاد ممتازگروه اطفال، می گوید: بررسی ما نشان می دهد که علیرغم پیشرفت در مدیریت بالینی، بار جهانی دیابت نوع 1 همچنان سنگین است و کنترل متابولیک بهینه در این بیماران چالش برانگیز است.

نویسندگان به داده‌های مربوط به کنترل دیابت در جوانان و بزرگسالان ازT1D Exchange اشاره کردند که نشان می‌دهد تنها 21 درصد از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 دارایA1c (آزمایش خونی که میانگین قند 90 روزه را منعکس می‌کند) 7.0 یا کمتر هستند. این سطح هدف برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است.

در حالی که دیابت نوع 1، سومین بیماری شایع دوران کودکی است، باید آگاهی بیشتری از شروع این بیماری در بزرگسالان بوجود آید. این مقاله به داده‌های بیوبانک انگلستان اشاره می‌کند که نشان می‌دهد تا 40 درصد از تشخیص‌های دیابت نوع 1 در افراد بالای 30 سال رخ می ‌دهد. اگرچه دیابت نوع 2 بسیار شایع‌ تر است، و دیابت نوع 1 تنها 10 درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می‌دهد، با این حال شیوع دیابت نوع 1 در حال افزایش است.

فن آوری ها، زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را بهبود می بخشد

این مقاله شامل بحثی است در مورد اینکه چگونه افزایش استفاده از فناوری ها برای دستیابی به کنترل قند خون، مزایای ثابت شده ای دارد. تزریق مداوم انسولین زیر جلدی (CSII) که به آن درمان با پمپ انسولین نیز می‌گویند، دوز انعطاف‌پذیر انسولین سریع الاثر را ارائه می‌کند و می‌تواند مقادیر انسولین را به اندازه‌ای کم تزریق کند که برای نوزادان و کودکان نوپا مبتلا به این بیماری، مناسب باشد.

با این حال، این مقاله خاطرنشان می‌کند که تفاوت‌های نژادی و قومیتی در استفاده از پمپ انسولین ادامه دارد و استفاده از پمپ انسولین در میان جمعیت‌های سیاه‌ پوست غیرلاتین تبار با 18 درصد پایین‌ترین میزان در مقایسه با 72 درصد در میان سفیدپوستان غیر اسپانیایی و 40 درصد در میان جمعیت‌های اسپانیایی است.

پایش مداوم گلوکز، که سطح قند خون را در زمان واقعی و بدون نیاز به چندین بار سوراخ کردن نوک انگشت در روز اندازه گیری می کند، همچنین می تواند برای بیماران مفید باشد و در صورت همراه شدن با CSII، می تواند کنترل قند خون را افزایش دهد و بار مدیریت دیابت را کاهش دهد.

این مقاله همچنین گزارش می دهد که انسولین استنشاقی، اثر سریع خود را نشان داده است و توانایی کنترل گلوکز بعد از غذا را بهبود می بخشد.

بار سنگین روزانه ی کاری که بر دوش فرد مبتلا به این بیماری و خانواده او برای دستیابی به کنترل قند خون است منجر به چالش‌های سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1، سه برابر بیشتر از افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، دچار افسردگی می شوند. بنابراین توصیه می شود همه بیماران تحت غربالگری سلامت روان قرار گیرند.

چاقی به طور فزاینده ای در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شایع شده است و کنترل دیابت را پیچیده تر کرده است که منجر به نرخ بالاتری از شرایط پزشکی مرتبط با چاقی، شده است.

دکتر کواترین می گوید: سبک زندگی سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای موفقیت در پیگیری کنترل متابولیک مطلوب ضروری است، اما متأسفانه افزایش چاقی و سیگار کشیدن در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز مشاهده می شود که منعکس کننده این روندها در جمعیت عمومی است.

حفظ و جایگزینی سلول های بتا

پیشرفت هایی در شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در حال انجام است. هدف درمان این افراد با عوامل اصلاح کننده ی بیماری به منظور حفظ سلول های بتا پانکراس است که انسولین تولید می کنند و پیشرفت را تا مرحله ای که نیاز به انسولین درمانی دارند به تاخیر می اندازند.

 دکتر کواترین اضافه کرد که FDA اخیرا دارویی به نامTeplizumab را تایید کرده است که شروع دیابت را در افراد در معرض خطر بسیار بالا برای دیابت نوع 1 ، حدود سه سال به تاخیر می اندازد. این مقاله خاطرنشان می‌کند که یکی دیگر از پیشرفت‌های هیجان‌انگیز در درمان دیابت نوع 1، رویکردهای جدید جایگزینی سلول‌های بتا برای درمان کمبود انسولین است که چندین درمان در این زمینه در حال حاضر در کارآزمایی های بالینی قرار دارند.

دکتر کواترین نتیجه گیری کرد که دنیایی بدون دیابت نوع 1 دست نیافتنی به نظر می رسد، اما پیشرفت ها در مدیریت بیماری و راه های پیشگیری یا کند کردن شروع بیماری در حال تسریع است و به بیماران و ما امید جدیدی با فرصت های هیجان انگیز برای بهینه سازی مراقبت ها می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-global-diabetes-burden-high-advances.html